Tygpåsar

Vill bara uppmärksamma den kommentar jag fick från Micke i Skellefteå: Att använda tygpåsar vid handling, eller i alla fall återanvända samma påsar flera gånger om.

Det kan jag stolt säga att jag för länge sedan slutade använda plastpåse. Jag avböjer artigt när jag är och handlar på stan och de är påväg att stoppa ner varan jag köpt i en påse. Och jag är väl medveten om att de är snabba i butikerna då jag själv jobbar i en sån, men det är bara att säga "Tack, men jag behöver ingen påse. Man måste ju spara på miljön!". Det är många, framför allt äldre, som brukar säga något liknande. De har ofta med sig tygpåsar i sin väska eller så är väskan så stor att de rymmer hur mycket som helst i den...

Jag vet inte hur mycket plastpåsar som används i Sverige idag och hur det påverkar miljön men jag lovar att om jag kyckas ta reda på det ska jag genast meddela er här på bloggen!


Fotnot: Det var mycket länge sen jag läste detta i Dagens nyheter (eller om det var Metro...) men det stod i alla fall om en stad i England där plastpåsar avskaffats. På bilden som hörde till notisen var det en dam med den korg, hon hade väl varit och handlat. Såg precis ut som i en gammal film där de tar sin korg och går till marknaden. Kan inte ens tänka mig någon vandra omkring med en sådan korg inne på ICA Maxi.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0